. Het is niet waarneembaar met het blote oog en vaak is de voorruit verwarming niet te voelen maar met de thermische camera is zeer goed waarneembaar.
Foto: rechts boven en links “Ginetta race wagen “met werkende voorruit verwarming. Links en rechts is de zelfde wagen maar wel gefotografeerd met andere kleurenfilter
Voorruit verwarming gecontroleerd met warmte gevoelige infrarood camera
Sinds December 2018 Worden voertuigen strenger gekeurd op barsten en krassen en sterren in voorruiten.
Wat leidt tot afkeuring?
Grote barsten, grote sterren groter dan een 2€ muntstuk, krassen die 5mm breed zijn door ruitenwisser. Verkleurde autoruiten…
Heden zijn steeds meer voorruiten uitgerust met een camera. Voor verzekering of leasing maatschappij is het nodig om de nieuwe voorruit met de camera te kalibreren. met Hella-Gutman of ADAS.
Er zijn twee verschillende manieren om te kaliberen, Dynamisch of statisch.
Dynamische kalibratie dient men met het voertuig op de baan te rijden met een speciale pc module in de OBD stekker. Tijdsduur kan verschillend dit kan een 15min a 30 min duren. In sommige gevallen zelfs langer. Men heeft ook een lange baan nodig zonder onderbrekingen in de wegmarkeringen en dient men te rijden met een snelheid tussen de 50 en 70kmh. In grote steden of woonwijken waar zone 30 is kan dit dan al niet gedaan worden. Tijdsduur hangt ook af van verkeersdrukte. Bij file of een baan met veel verkeerslichten zorgt dit ook voor vertragingen...
Bij statische kalibratie dient de wagen volledig waterpas te staan en komen op de achterste wielen libellen klein bordjes op die vergelijkbaar zijn om je wagen uit te lijnen. Maar voor kalibratie is dit nodig tesamen met een zeer groot bord voor je wagen. de libellen op je achterste wielen dienen om het bord goed te kunnen afstellen.
Mobiel aan huis is dit niet haalbaar om dit uit te voeren, zelfs mocht je een waterpas plaats hebben het bord vervoeren en opbouwen en weer afbreken vraagt enorm veel tijd.
Autoruiten vervangen zoals het vroeger zo simpel aan huis kon gedaan worden gaat enkel nog bij voertuigen die geen camera hebben of als het niet nodig is om te kaliberen. Bij zwaar beschadigde voorruiten vooral in de zone waar de camera bevestigd is dient het voor de zekerheid opnieuw gekalibreerd te worden. Voor kalibratie komen er extra kosten bij.
Indien toch foutmeldingen ontstaan zonder te kaliberen is het aanbevolen om met het voertuig langs de atelier te passeren. Een locatie die je later wordt toegewezen waar men het daar kan kaliberen. Dit kan ook op de plaatsen gedaan worden daar waar Autoglas Grimm als freelance in onderaanneming werkt.
Zaakvoerder Sascha Grimm is ook vaak bezig met enkele andere neven activiteiten.
Waaronder het produceren van hybride muziek, Pop-techno, Trance-ambient, house enz. Hieronder een playlist van zijn Soundcloud pagina waar je steeds zijn recente muziek kan terug vinden.
De lente is weer in het land... Voel jij ook de lentekriebels? De lente maakt een heleboel slapende beestjes weer wakker. Beestjes die afgelopen winter zich ergens warm hebben kunnen verscholen...
Wist je dat in de meeste wagens ook beestjes leven? Er is veel kans dat ook in uw wagen 1 of meerdere beestjes in leven. Inderdaad, je reist dus nooit alleen...
Vaak is het zo, zie je er eentje dan zijn er meestal nog meerdere te vinden... Verwijder je ze dan komen er toch telkens nieuwe, dus laten we die graag zitten. Mocht je regelmatig last van hebben dan mag je dit steeds melden. Indien we tijdens werkzaamheden iets tegenkomen en het kunnen vangen wat in je wagen leeft laten we dit graag weten...
Zaakvoerder van Autoglas Grimm is ook te vinden op YouTube, Soundcloud met een paar andere creatieve bezigheden, deze kan je dan terug vinden via deze linkjes hier onderaan: