Opties van autoruiten
Sensoren en camera in autoruiten,intelligente ruiten.
Sensors in autoruiten.
Sommige voertuigen zijn uitgerust met een
intelligente voorruit en hebben één of meerdere sensoren.
 
Bij de meest voorkomende modellen bevind dan
de sensor in de omgeving van je midden binnen spiegel
die monteert staat op je voorruit (midden boven).
Ter hoogte van deze positie kun je langs de buitenkant
van je voorruit een zwarte rand (Black print) waarnemen.
Met daar ergens in het midden een oog/sensor of tegenwoordig ook al een camera (rijweg assistentie of automatisch pilot) .

Sommige sensoren zijn rond ,vierkant,ruitvormig,ovaal of trapeze.
Sensoren in de voorruit hebben vaak verschillende kleuren naargelang type wagen, merk en facelift.
         

De functie van deze sensoren

hebben het volgende nut:


Licht sensor.   

(Licht meting)

Als je door tunnel rijd gaan je lichten
automatisch aan

Regen sensor.  

Indien je voorruit nat wordt gaan je ruiten wissers automatisch vegen.

blauwe zonneband bovenaan in de voorruit van het autoglas

Soms is een sensor oog erg moeilijk te herkennen op een voorruit zoals foto hier boven. (Ronde Sensor  op autoruit van een volkswagen)

Ruitvormig Regen Sensor + licht sensor.

Verwarming in voorruit, voorruit verwarming.
Achterruit verwarming kent tegenwoordig iedereen.
Maar tegenwoordig heb je soortgelijke elektrische verwarming in voorruiten.
Zeer handig indien je voorruit is aangedampt of een dikke laag ijs op ligt om dit te ontdooien zodat je niet meer hoeft te krabben.  
Zo voorkom je krassen op je voorruit en heb je geen last van bevroren handen.

Men kan de verwarming draadjes in de voorruit nauwelijks waarnemen tegenover de verwarming lijnen op je achterruit.
Men heeft deze draadjes in de voorruit zo dun gemaakt zodat je tijdens het rijden niet voortdurend zit op te staren.  

Om zeker te zijn dat je elektrische verwarmde voorruit hebt kijk dan eventjes na met een wit blad of achtergrond en houd dit langs de binnenkant in het midden van je voorruit. Opgelet aan de linkse en rechtse zijkant  van de voorruit heb je bij sommige voorruiten een brede zone waar geen draadjes te zien zijn .
Test daarom je voorruit in het midden of vlak voor je neus aan de chauffeur zijde.

Als je heel goed kijkt kun je soms de fijne draadjes zien  in de voorruit...

Sensoren  regensensor & lichtsensor (intelligente ruiten)

Sensor behuizing binnenkant wagen

Op deze afbeelding is onder de regen sensor ook een ontwaseming sensor te zien.

demonteerde sensorbehuizing van BMW.  Voorruit vervangen door autoglas Grimm.

Tegenwoordig verschijnen steeds meer nieuwe wagens met slimme camera .

De revolutie van de toekomstige automatische piloot of de volledige autonome wagen...

Deze sencor kan dienen als verkeersbord herkenning of als:

Pre-Safe automatische remmen

Attention Assist waarschuwing tegen vermoeidheid.

Collision Prevention Assist waarschuwt als een botsing dreigt.

Rechts:camera sensor in de voorruit van mercedes Links blauwe regensensor

Regen+ licht Sensor links-blauw en  rechts trapeze vormig venstertje de rijweg camera assistentie van een Mercedes

Ontwaseming sensor :

Op de binnenkant van de voorruit verstopt in de behuizing omheen de binnenspiegel op je voorruit. Ontwaseming sensor zorgt er voor dat je ruiten in de wagen niet aan dampen.

Deze sensor regelt voor een deel automatische airco installatie in de wagen.

Onwaseming sensor op autoruit dat binnenin de sensorbehuizing bevind van bmw Ontwaseming sensor

City safety

Infrarood lazer sensor.

Staat altijd aan of je schakelt het handmatig uit.
Houd doelgericht je wagen op veilige afstand in het verkeer.  
Doeltreffend in files …

rijwegcamera-en-regensensor-volvo

Een zonneband in je voorruit is uiterst geschikt tegen laaghangende zon.

Zonneband in je voorruit kunnen de volgende kleuren hebben:

Zwart-grijs-blauw-zwart-rood …

Zichtbaar UV werende glas coating. Deze technologie is afkomstig van militaire gevechtsvliegtuigen

Scrol

U.v  werend (uv coating-solar protection)

Tegenwoordig zijn er steeds meer en meer auto ruiten behandelt met een UV/werend coating.

Zoals de kleuren van het cockpit glas van moderne straaljagers.

Daar zie je vanaf een wel bepaalde gezichtspunt dat het glas vreemd verkleurd.


Het glas heeft soms de mooie kleuren zoals van een regenboog.

Soms met wat meer paars/roos/brons,oranje of zilverkleurige schijn.

Een Uv werende voorruit kan nadelig zijn voor je GPS

zodat je navigatie slecht werkt. Warmte werend zijn deze ruiten echter ook niet 100%.  Om echt goed te isoleren wordt nog steeds isolerende ruiten folie voor gebruikt.

demonteerde camera en sensor behuizing met demonteerde rijweg camera rijweg assistentie camera van mercedes (dit wordt monteerd in de voorruit) montage van rijweg assistentie camera van mercedes ,bij een montage van een nieuwe voorruit wordt alle oude onderdelen zoals camera en sensor overgebouwd op de nieuwe autoruit Slimme rijweg camera  (assistentie)

Montage nieuwe rijweg assistentie camera

Demonteerde rijweg camera assistentie

Rijweg camera assistentie

Verwarming in voorruiten van wagens.(Elektrische ontdooiing)

Scrol

Vierkant Regen sensor  

In de sensor behuizing camera & in de binnenspiegel light beam sensor.

Zonneband in voorruit

Dit voertuig heeft een blauwe zonnenband bovenaan.  

Verwijderde sensor behuizing

Losgemaakte regen sensor

Uv werende coating zorgt er voor dat schadelijk UV straling (elektromagnetische) niet opwarmt in de cockpit (Foto onder)

Deze militaire technologie wordt tegenwoordig toegepast in de gewone automobiel sector.

Uv werende ruit gefotografeerd

zonder polarisatiefilter

Hieronder zie je niet zo goed de paars roze schijn in de voorruit.

Uv werende ruit gefotografeerd

met polarisatiefilter

Hieronder zie je duidelijk de paars roze schijn in de voorruit.

Deze voorruit heeft zelfs veroudering's verschijnselen en begint witte vlekken te krijgen. Vervangen is noodzakelijk omwille zicht belemmering

Uv werende voorruit

Voorruit verwarming gecontroleerd en gefotografeerd met warmtegevoelige camera door Autoglas Grimm.  Normaal met het blote oog niet waarneembaar en vaak is de voorruit verwarming niet te voelen maar met de thermische camera is het makkelijk waarneembaar. Foto: Rechts boven  en links “Ginetta race wagen “met werkende voorruit verwarming. Links en rechts is de zelfde wagen maar wel gefotografeerd met andere kleurlaag…

Werkende voorruit verwarming Ford C Max

Bij deze type voorruit zie je dat deze ruit twee ingebouwde velden heeft met een koude midden zone.

Toch als de voorruit voldoende verwarmd is zal deze dode koude zone ook mee opgewarmd zijn.

Links en rechtse foto is de zelfde voorruit enkel word hier een andere kleur layer gebruikt voor onderzoek en test.  Autoglas Grimm test gratis voor u de voorruit verwarming…

voorruit verwarming van een Ginetta race wagen getest met thermische camera door autoglas GrimmVoorruit verwarming Ford C max getest met thermische camera door autoglas Grimm

Rechthoekig lichtsensor  + regensensor

Druppel vorm licht + regensensor

Ronde licht + regensensor

Ruitvormig licht + regensensor

Trapezium vormig  Camera/of lazer

Meer info over verschillende vormen sensoren KLIK HIER

Meer info over verschillende vormen sensoren KLIK HIER

Zwarte rand op een autoruit. Close-up

Gekleurd autoglas.

9 op 10 van alle chauffeurs weten niet welke kleur hun autoruiten hebben.

Om te testen welke kleur je glas heeft doe je dit best met een wit blad of achtergrond zoals op foto hier rechts.

Gekleurd glas voor de automobiel industrie heb je in verschillende kleuren: Wit kleurloos-groen-blauw-grijs-zwart.

zwarte keramische rand rondom autoruiten

Zwarte rand (Black printing)in het glas rond een autoruit.

Veel mensen vragen zich vaak af wat de zwarte rand (pixel achtige rand) rondom  autoruiten betekend.

Dit is al zeker geen zonneband. De zwarte rand omheen autoruiten  heeft verschillende doeleinden. Het bestaat uit keramiek wat in het glas is gebrand. Hierop vind de ruitenlijm waar het autoglas mee verlijmd is een betere hechting tegenover de gladde oppervlakte van gewoon doorzichtig glas. Dit voorkomt dat de ruit niet plotseling los komt in loop der tijd. Bovendien siert de zwarte rand mooi wegens de overvloei van donker naar licht.

Spiegelsteun op voorruit met zwarte print omheen.

De zwarte print omheen omheen deze binnenspiegel beschermd je voor felle tegenlicht omheen je binnenspiegel.

spiegelsteun op autoruit fiat met zwarte print omheen

Een voorruit heeft 3 lagen. (Gelaagd glas)

Dit is voor je veiligheid,ingeval bij glasbreuk of ongeval.



3X LAGEN

Een voorruit heeft een buiten glasplaat.

-Een dikke pvc laag midden,tussen de twee glasplaten.

-En een glasplaat langs de binnenkant.



Tegenwoordig hebben voertuigen vaker verborgen opties in of op de autoruit. (technologische ruiten).

Spiegelsteun reeds monteerd op elke nieuwe autoruit.binnenspiegel verwijderen op autoruit

Voorruit (gelaagd glas) heeft 3 lagen.

Glasplaat buiten,pvc midden,glasplaat binnen.

Autoruit bestaat uit drie lagen; glasplaat buitenkant,pvc in het midden,glasplaat binnenkant

Spiegelsteun.

Heeft je huidige voorruit een binnenspiegel monteert op het glas?

Dan zit op je volgende nieuwe ruit standaard een nieuwe spiegel steun monteert op het glas.


Zonnenband Spiegel steun. (Achterruit kijk spiegel ,binnen spiegel) Een voorruit heeft 3 lagen. Zwarte rand  (black printing) Gekleurd glas Zo test je het kleur van je autoruiten,met een wit achtergrond achter een half geopende zijruit

Glas kleur test je het best zo...

Met een wit achtergrond ,

Houd dit achter een half geopende zijruit.

Meer voorbeelden gekleurd glas >>>klik hier<<<

3

5

7

8

9

2

1

4

10

11

6

Identificatie venster in de voorruit.

Bij steeds meer wagens kun je het chassis nummer aflezen doorheen de zwarte rand van je voorruit in een klein venstertje.

Meestal bevind het venstertje dan ergens onderaan in je voorruit…

Het venstertje is niet verplicht voor de autokeuring of bij politie controle.


QR Code
Als de Qr code de naam Saint Gobain heeft dan mag u een foto van maken en deze door sturen.  Met een werkende Qr code heb je altijd de zelfde bestelling